47470
Book
In basket
(Biblioteka Naukowa Instytutu Lotnictwa ; nr 62)
Istotnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa lotu samolotu lub innego obiektu latającego jest kolizja z przeszkodą. Jakość sterowania manewrem antykolizyjnym dla wybranych praw sterowania w sposób istotny zależy od prawidłowego doboru wartości współczynników wzmocnienia. W pracy wybrano metodę LQR syntezy praw sterowania, działających w czterech kanałach, wykorzystującą całkowo-kwadratowy wskaźnik jakości. Jego poprawność wynika z odpowiednio dobranych, charakterystycznych parametrów zapewniając w ten sposób podobieństwo zachowania modelu z rzeczywistym obiektem. W pracy skupiono się na badaniu wpływu parametrycznej niepewności modelu wynikającej z ograniczonej znajomości współczynników aerodynamicznych. Przedstawiono metodę wyliczenia największego wpływu na współczynniki wzmocnień założonej arbitralnie parametrycznej niepewności współczynników aerodynamicznych. Badano w jakim stopniu wybrane wzmocnienia zależą od niepewności różnych zestawów współczynników aerodynamicznych. Wstępnie wytypowano najbardziej wrażliwe współczynniki wzmocnień i rozpatrywane wielkości najsilniej na nie oddziaływujące. W pracy zostały przedstawione matematyczne zależności opisujące kinematyczne zmienne samolotu i przeszkody. Stanowią one podstawę do sformułowania warunków stwierdzających o możliwości zagrożenie wystąpienia kolizji. Drugim istotnym celem określenia wspomnianych zmiennych było stworzenie przesłanek do wyboru odpowiedniego manewru antykolizyjnego oraz wyznaczenie wartości zadanych i ich ograniczeń nierównościowych stosowanych w procesie automatycznego sterowania samolotem.
Media files:
Availability:
BIBLIOTEKA GŁÓWNA
There are copies available to loan: sygn. 51587, 51588, 51589 (3 egz.)
Czytelnia
Copies are only available in the library: sygn. 51586 (1 egz.)
Notes:
Bibliography, etc. note
Bibliografia na stronach 123-128.
Reviews:
The item has been added to the basket. If you don't know what the basket is for, click here for details.
Do not show it again